Nazwa NDT Bobath pochodzi od angielskiego skrótu Neurodevelopmental Treatment (metoda neurorozwojowa). Zasady koncepcji NDT opierają się na bardzo dobrej znajomości prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka oraz wiedzy na temat zaburzeń wynikających z uszkodzenia Centralnego Układu Nerwowego (CUN). Koncepcja NDT Bobath ciągle ewoluuje i dostosowuje się do aktualnej wiedzy opartej na najnowszych badaniach naukowych. Nowoczesna terapia wg zasad NDT to terapia oparta na naukowych faktach.
Główna zasada NDT , pochodząca od jednej z jej twórców Mary Quinton, brzmi: „We don’t teach the movement, we make it possible” – My (terapeuci) nie uczymy ruchu, my sprawiamy, że jest on możliwy.
Główne zasady koncepcji Bobath:
- Umożliwienie wykonania ruchu poprzez:
- Zachowanie pełnego zakresu ruchów w stawach poprzez utrzymanie prawidłowej długości mięśni
- Przygotowanie sensoryczne poprzez dostarczanie wielu, różnorodnych wzorców ruchowych › prawidłowy proces edukacji sensomotorycznej
- Normalizacja napięcia posturalnego
- Hamowanie nieprawidłowej aktywności odruchowej
- Torowanie automatycznych reakcji nastawczych i równoważnych
- Wzmacnianie osłabionych mięśni
- Przełożenie ćwiczeń na funkcję i dążenie do osiągania FUNKCJONALNYCH CELÓW
- Zakładanie realnych celów dostosowanych indywidualnie do możliwości każdego dziecka
- Umiejętność przewidywania i zapobieganie zmianom wtórnym w przyszłości
- Dziecko powinno aktywnie uczestniczyć w ćwiczeniach np. młodsze poprzez zabawę, starsze powinny wiedzieć, czemu dane ćwiczenie służy
W koncepcji NDT Bobath nie ma gotowego zestawu ćwiczeń. Terapeuta stosuje indywidualny dobór wspomagań dla każdego dziecka, zmieniający się w czasie.
Terapię wdrażamy zanim nieprawidłowe wzorce ruchowe utrwalą się i staną się nawykiem
- W terapii niemowląt bardzo ważnym elementem jest prawidłowa pielęgnacja, traktowana jako integralna część usprawniania:
- Prawidłowe podnoszenie i noszenie dziecka ma na celu hamowanie nieprawidłowej aktywności odruchowej i aktywizowanie prawidłowej kontroli posturalnej
- Karmienie dziecka w odpowiednich pozycjach zapewnia prawidłową dystrybucję napięcia, również w obrębie języka i warg
- Odpowiednie ubieranie i rozbieranie dziecka dostarcza prawidłowych wzorców ruchowych i czuciowych
- Czuwanie nad prawidłową pozycją podczas spontanicznej aktywności dziecka zapobiega rozwojowi nieprawidłowych wzorców ruchowych