home_pinUl. Chrzanowskiego 13, Warszawa
call48 515 757 179
emailnzozmaluch@gmail.com
history_toggle_offPn–Pt 8:00–20:30


#Ćwiczenia NDT BOBATH

Nazwa NDT Bobath pochodzi od angielskiego skrótu Neurodevelopmental Treatment (metoda neurorozwojowa). Zasady koncepcji NDT opierają się na bardzo dobrej znajomości prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka oraz wiedzy na temat zaburzeń wynikających z uszkodzenia Centralnego Układu Nerwowego (CUN). Koncepcja NDT Bobath ciągle ewoluuje i dostosowuje się do aktualnej wiedzy opartej na najnowszych badaniach naukowych. Nowoczesna terapia wg zasad NDT to terapia oparta na naukowych faktach.
Główna zasada NDT , pochodząca od jednej z jej twórców Mary Quinton, brzmi: „We don’t teach the movement, we make it possible” – My (terapeuci) nie uczymy ruchu, my sprawiamy, że jest on możliwy.

 

Główne zasady koncepcji Bobath:

  • Umożliwienie wykonania ruchu poprzez:
    • Zachowanie pełnego zakresu ruchów w stawach poprzez utrzymanie prawidłowej długości mięśni
    • Przygotowanie sensoryczne poprzez dostarczanie wielu, różnorodnych wzorców ruchowych › prawidłowy proces edukacji sensomotorycznej
  • Normalizacja napięcia posturalnego
  • Hamowanie nieprawidłowej aktywności odruchowej
  • Torowanie automatycznych reakcji nastawczych i równoważnych
  • Wzmacnianie osłabionych mięśni
  • Przełożenie ćwiczeń na funkcję i dążenie do osiągania FUNKCJONALNYCH CELÓW
  • Zakładanie realnych celów dostosowanych indywidualnie do możliwości każdego dziecka
  • Umiejętność przewidywania i zapobieganie zmianom wtórnym w przyszłości
  • Dziecko powinno aktywnie uczestniczyć w ćwiczeniach np. młodsze poprzez zabawę, starsze powinny wiedzieć, czemu dane ćwiczenie służy

W koncepcji NDT Bobath nie ma gotowego zestawu ćwiczeń. Terapeuta stosuje indywidualny dobór wspomagań dla każdego dziecka, zmieniający się w czasie.
Terapię wdrażamy zanim nieprawidłowe wzorce ruchowe utrwalą się i staną się nawykiem

  • W terapii niemowląt bardzo ważnym elementem jest prawidłowa pielęgnacja, traktowana jako integralna część usprawniania:
  • Prawidłowe podnoszenie i noszenie dziecka ma na celu hamowanie nieprawidłowej aktywności odruchowej i aktywizowanie prawidłowej kontroli posturalnej
  • Karmienie dziecka w odpowiednich pozycjach zapewnia prawidłową dystrybucję napięcia, również w obrębie języka i warg
  • Odpowiednie ubieranie i rozbieranie dziecka dostarcza prawidłowych wzorców ruchowych i czuciowych
  • Czuwanie nad prawidłową pozycją podczas spontanicznej aktywności dziecka zapobiega rozwojowi nieprawidłowych wzorców ruchowych