home_pinUl. Chrzanowskiego 13, Warszawa
call48 515 757 179
emailnzozmaluch@gmail.com
history_toggle_offPn–Pt 8:00–20:30


#Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna polega na prawidłowym odebraniu informacji przez narządy zmysłów (wzrok, słuch, smak, dotyk, czucie ciała w przestrzeni, układ przedsionkowy odbierający ruch), następnie jej przetworzeniu, interpretacji i wykorzystaniu do wytworzenia prawidłowej reakcji w określonej sytuacji. Jeżeli procesy IS przebiegają nieprawidłowo, mogą one zaburzać funkcjonowanie dziecka i jego prawidłowy rozwój psychoruchowy. Integracja sensoryczna odbywa się w mózgu, do jej prawidłowego funkcjonowania niezbędne jest doskonałe działanie receptorów, dróg czuciowych i odpowiednich struktur OUN do kory mózgowej włącznie. Rozwój psychoruchowy dziecka przebiega na 4 płaszczyznach - ruchowej, wyobrażeniowej, uczuciowej i intelektualnej, jest on harmonijnym ciągiem, podczas którego procesy psychiczne integrują się z czynnościami ruchowymi. Gdy niektóre informacje nie docierają do mózgu i nie mogą być prawidłowo przetwarzane to mówimy wtedy o zaburzeniach integracji sensorycznej. W integracji sensorycznej możemy wyróżnić nadwrażliwość lub podwrażliwość, w pierwszym przypadku do mózgu dociera zbyt wiele informacji, w drugim zbyt mało. W obu przypadkach mózg otrzymuje bodźce na niewłaściwym poziomie natężenia. Dzieci nadwrażliwe unikają bodźców, które nadmiernie je pobudzają a podwrażliwe szukają takich, żeby się pobudzić. U małego dziecka najbardziej widoczna jest zła tolerancja dotyku. Przejawia się ona niepokojem ruchowym i płaczem podczas zabiegów pielęgnacyjnych i karmienia. Jeżeli rodzice zauważą, że dziecko ma skłonność do łzawienia, często mruży oczy przy jasnym świetle, płacze, gdy nagle zapala się światło, świadczy to o tym, że bodźce wizualne są dla niego drażniące.

Objawy zaburzeń SI:

  • dysfunkcje somatosensoryczne:
    • dzieci nie lubią wszelkich zabiegów pielęgnacyjnych
    • unikają chodzenia boso
    • nie tolerują pokarmów o określonej konsystencji
    • unikają kontaktu z innymi osobami
    • unikają zabaw plasteliną, farbami
    • nie lubią pewnych faktur i odzieży
  • dysfunkcje posturalne objawiają się u dziecka zmniejszonym napięciem mięśniowym, nieprawidłowymi reakcjami równoważnymi i obronnymi. Charakterystyczne dla tych dzieci są wady postawy, przeprosty w stawach kończyn, częste upadki podczas biegania.
  • dysfunkcje związane z planowaniem motorycznym
    • dzieci mają duże opóźnienie w samoobsłudze
    • problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową
    • słaby rozwój mowy
    • labilność emocjonalną
    • bywają agresywne, uparte i nieposłuszne