Zajęcia terapii pedagogicznej mają na celu poprawę osiągnięć dydaktycznych, zwiększenie motywacji do nauki i stymulację rozwoju zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych u dzieci w wieku szkolnym. Zajęcia nastawione są na eliminowanie ujemnych konsekwencji nieradzenia sobie w szkole, podwyższanie samooceny i motywacji do nauki. Polegają one na usprawnieniu funkcji zaburzonych analizatorów, kompensacji braków, wzbudzaniu motywacji u uczniów oraz stwarzaniu okazji do odnoszenia przez nich sukcesów. Podczas zajęć dobierane są odpowiednie techniki i metody wpływające pośrednio oraz bezpośrednio na poprawę osiągnięć w szkole, co zdecydowanie wpływa na lepsze funkcjonowanie emocjonalne i społeczne dziecka.
Cele terapii pedagogicznej:
- stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka,
- wyrównywanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji, a tym samym ułatwienie dziecku opanowania umiejętności czytania i pisania oraz uczenia się przez,
- ćwiczenia koncentracji uwagi, pamięci,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- doskonalenie percepcji wzrokowej, słuchowej i kinestetyczno-ruchowej,
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo- ruchowej i sprawności manualnej,
- kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania, samokontroli,
- ułatwienie dziecku opanowania wiadomości i umiejętności przewidzianych w programie nauczania,
- zapobieganie powstawania wtórnych zaburzeń emocjonalnych w zachowaniu,
- wypracowanie u ucznia takich cech osobowości, które pozwolą mu na dalsze, samodzielne funkcjonowanie w systemie szkolnym, rozbudzanie zainteresowań i wyrobienie właściwej motywacji do nauki.