home_pinUl. Chrzanowskiego 13, Warszawa
call48 515 757 179
emailnzozmaluch@gmail.com
history_toggle_offPn–Pt 8:00–20:30


#Lekarze i terapeuci

dr Jolanta Stępowska

specjalizacja: rehabilitacja
studia podyplomowe wczesnej rehabilitacji dzieci
adiunkt na AWF w  Warszawie - wydział rehabilitacji
adiunkt na WSPS - studia podyplomowe neurologopedii
uczestnik programów unijnych - wczesnej rehabilitacji niemowląt i dzieci
autor publikacji polskich i zagranicznych
diagnostyka i terapia niemowląt i dzieci:

  • TIMP
  • PRECHTL
  • PNF w pediatrii
  • E-TECHNIK DNS
  • Integracja Sensoryczna
  • Kinezjotaping
  • Leczenie stóp metodą manualną trójwymiarową
  • Bandażowanie korekcyjne stóp (alternatywa dla wkładek ortopedycznych)
  • Miokinamatyczna Odbudowa Wzorców Zespołu Lędźwiowo-Miedniczno-Udowego - moduł Postural Restoration Institute

mgr Anna Boryczka-Trefler

Absolwentka Wydziału Rehabilitacji Ruchowej na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Od 2006 współwłaściciel Centrum Rehabilitacji Dziecięcej „Maluch”. Pracuje również w Klinice Rehabilitacji Pediatrycznej w Centrum Zdrowia Dziecka w Międzylesiu. Zajmuje się rehabilitacją niemowląt i dzieci starszych z różnymi zaburzeniami rozwoju psychoruchowego oraz diagnostyką i leczeniem wad stóp.

Ukończone kursy:

  • NDT Bobath Podstawowy
  • NDT Bobath Baby
  • Neurobiologiczne Postawy Integracji Sensorycznej – kurs podstawowy
  • Ocena jakości globalnych wzorców ruchowych metodą Prechtl’a
  • TIMP – kurs oceny wczesnych zaburzeń psychoruchowych (Test of Infant Motor Performance)
  • Kinesiology Taping
  • Zaburzenia funkcji móżdżku – diagnoza i terapia
  • ZEBRIS – system analizy postawy ciała
  • Ilościowa analiza chodu w praktyce klinicznej
  • Szkolenie:” Ułatwienie kontroli posturalnej u dzieci z mózgowym porażeniem wg koncepcji Chailey”
  • Warsztaty: „Asymetria u niemowląt – różnicowanie między asymetrią pochodzenia neurologicznego a asymetrią ułożeniową, teoria i praktyka”
  • Warsztaty: „Asymetria posturalna u niemowląt i dzieci”
  • Kurs PNF Postawowy
  • Wielowymiarowa Terapia Manualna Stóp
  • Korekcyjne bandażowanie stóp (alternatywa dla wkładek ortopedycznych)
  • Kinesiology Taping w Pediatrii
  • Miokinamatyczna Odbudowa Wzorców Zespołu Lędźwiowo-Miedniczno-Udowego - moduł Postural Restoration Institute
  • Oddychanie Posturalne - Kompleksowe Podejście do Leczenia Patomechaniki Wzorca Piersiowo-Brzusznego - moduł Postural Restoration Institute
  • Diagnostyka i leczenie wad stóp – projektowanie indywidualnych wkładek ortopedycznych dla dzieci i dorosłych

dr n. med. Marzena Olszaniecka

Absolwentka Warszawskiej Akademii Medycznej, specjalista pediatrii i neurologii dziecięcej. Od wielu lat pracuje w Centrum Zdrowia Dziecka, początkowo w Klinice Rehabilitacji Neurologicznej, a obecnie w Klinice Neurologii i Epileptologii. Doktor Olszaniecka prowadzi wczesną diagnostykę u dzieci ryzyk, zajmuje się diagnozowaniem i leczeniem padaczki oraz bólów głowy u dzieci, prowadzi ocenę neurologiczną pacjenta, kwalifikuje dzieci na rehabilitację, kwalifikuje do odroczenia szczepień ochronnych.

mgr Tomasz Baran

Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie na Wydziale Rehabilitacji. Zajmuje się diagnostyką i terapią pacjentów z wadami postawy i skoliozą. Prowadzi również terapię dzieci i dorosłych z problemami ortopedycznymi, takimi jak: bóle stawowe i mięśniowo-powięziowe, problemy w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych, a także rehabilitacją pourazową. Jego pracę cechuje wysoka kultura osobista i pozytywne podejście do pacjenta. Zawsze stara się patrzeć na problem pacjenta holistycznie.

Ukończone kursy i szkolenia:

  • FITS - Funkcjonalna Indywidualna Terapia Skolioz
  • Innowacyjność w korekcji skolioz - metodyka i aparatura SKOL-AS
  • Rehabilitacja stomatologiczna. Dysfunkcja czaszkowo-żuchwowo-kręgosłupowa w teorii i praktyce, część I
  • FDM - Fascial Distortion Model – I, II, III moduł wg EFDMA
  • PNF - kurs podstawowy
  • Wkładki ortopedyczne od profesjonalizmu do perfekcji
  • Dobór i montaż wkładek ortopedycznych ICB MEDICAL
  • Indiba activ kurs teoretyczny i praktyczny - Level 1 i 2

mgr Marta Cichoniec

Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie, oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2003 roku pracuje z dziećmi, początkowo w Domu Dziecka w Międzylesiu. Od 2006 roku jako nauczyciel w Szkole Podstawowej. W międzyczasie jako terapeuta Integracji Sensorycznej w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Członek Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej.

Ukończone kursy i szkolenia:

  • Neurobiologiczne podstawy integracji sensorycznej(kurs I stopnia) w Polskim Stowarzyszeniu Terapeutów Integracji Sensorycznej w Warszawie.
  • Badanie, diagnoza i terapia zaburzeń integracji sensorycznej (kurs II stopnia) w Polskim Stowarzyszeniu Terapeutów Integracji Sensorycznej w Warszawie; uzyskanie tytułu terapeuty integracji sensorycznej oraz kwalifikacji do przeprowadzania diagnozy i prowadzenia terapii.
  • Dziecko z autyzmem - rozpoznawanie, wielospecjalistyczne diagnozowanie i orzekanie.
  • Dziecka z Alkoholowym Zespołem Płodowym
  • Praca z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo
  • Zaburzenia emocjonalne dzieci.
  • Wczesna interwencja terapeutyczna i wspieranie rozwoju dzieci. Diagnoza i terapia dzieci 0-36 m.ż. PSTIS
  • Wieloaspektowe podłoże zaburzeń procesów modulacji sensorycznej PSTIS
  • Trening Umiejętności Społecznych terapia grupowa i indywidualna dzieci ze spektrum autyzmu. Fundacja Pomoc Autyzm
  • Narzędzie M-CHAT-R/F- praktyczne zastosowanie w monitorowaniu rozwoju dziecka- program wczesnego wykrywania autyzmu.
  • Klasyfikacja, diagnoza i terapia procesów przetwarzania sensorycznego. PSTIS

mgr Natasza Duda

Absolwentka Fizjoterapii Wydziału Rehabilitacji Warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego.

Od dwóch lat instruktor nauki pływania dla dzieci i niemowląt, gdzie na zajęciach łączy wspieranie wczesnego rozwoju z aktywnościami w wodzie oraz zabawą.

Ukończone kursy i szkolenia:

  • Integracja sensoryczna
  • Integracja Sensoryczna wg Ayres z rozszerzeniem ( ASI plus®)
  • Taping Rehabilitacyjny
  • Funkcjonalna Mobilizacja cz.1 (FM1)
  • Ocena funkcjonalna FMS oraz warsztaty obejmujące zaawansowane ćwiczenia korekcyjne
  • Ocena funkcjonalna FMS oraz warsztaty obejmujące ćwiczenia korygujące

mgr Marzena Głódź - Jasińska

Absolwentka Wydziału Rehabilitacji Ruchowej warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego.

Doświadczenia zawodowe:
Od 2004 roku pracuje z dziećmi, początkowo w charakterze wolontariusza w Fundacji AKOGO (do 2005r.) i jako stażysta w Instytucie „Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka” (2006-2007r.) w Międzylesiu.
Obecnie jako fizjoterapeuta w Szpitalu Bielańskim na Oddziale Neonatologii i Patologii Noworodka oraz w Centrum Mowy i Ruchu ELF w Warszawie.
W latach 2006-2009 prowadziła zajęcia taneczne i muzyczno ruchowe w przedszkolach dla dzieci od 3 r. ż. Od 2003 r. pracuje jako instruktor w Szkole Tańca Caro Dance.

Ukończone kursy i szkolenia:

  • Terapia Neurorozwojowa NDT- Bobath
  • Terapia Neurorozwojowa NDT- Bobath Baby
  • Kurs Oceny globalnych wzorców ruchowych metodą Prechtl'a
  • PNF podstawowy
  • PNF rozwijający
  • Kinesiology Taping - podstawowy
  • Kinesjology Taping - rozwijający
  • Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dzieci z grupy wysokiego ryzyka na podstawie neurorozwojowej koncepcji, ergoterapii w pediatrii i integracji sensomotorycznej
  • Analiza i terapia dziecka zagrożonego
  • Wczesna interwencja. Elementy diagnozy i terapii dziecka w wieku 0-12 miesięcy z zaburzonym rozwojem psychoruchowym
  • Podstawowe założenia, zasady i metodyka wieloprofilowego usprawniania dzieci z wczesnym uszkodzeniem mózgu w systemie Nauczania Kierowanego
  • Terapia ręki
  • Teoria i praktyka Terapii Psychomotorycznej wg M. Procus i M. Block
  • Leczenie i rehabilitacja w ortopedii i neurologii dziecięcej - interdyscyplinarne studium przypadków
  • Warsztaty: Asymetria u niemowląt
  • Podstawy Terapii Behawioralnej
  • Analiza chodu w mózgowym porażeniu dziecięcym
  • Praktyczny kurs alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się (AAC).
  • Asymetria posturalna u niemowląt i dzieci
  • Elementy metody Bobath z wykorzystaniem sprzętu Thera Band
  • Równowaga mięśniowa, stabilizacja poszczególnych stawów.
  • I, II, III Forum Praktyków - SKOLIOZY

mgr Ewa Gondek

Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie na kierunku edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne. Od 1998 roku pracuje z dziećmi w edukacji wczesnoszkolnej jako nauczyciel w szkole podstawowej. Od kilku lat jako terapeuta Integracji Sensorycznej. Członek Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej.

Ukończone kursy i szkolenia:

  • Neurobiologiczne podstawy integracji sensorycznej (kurs I stopnia) w Polskim Stowarzyszeniu Terapeutów Integracji Sensorycznej w Warszawie.
  • Badanie, diagnoza i terapia zaburzeń integracji sensorycznej (kurs II stopnia) w Polskim Stowarzyszeniu Terapeutów Integracji Sensorycznej w Warszawie; uzyskanie tytułu terapeuty integracji sensorycznej oraz kwalifikacji do przeprowadzania diagnozy i prowadzenia terapii.
  • Wczesna interwencja wobec dzieci z zaburzeniami rozwoju.
  • Zmysły maluszka - Rozwój sensoryczno-motoryczny dziecka do 3. roku życia.
  • Wpływ zaburzeń integracji sensorycznej na rozwój emocjonalny dziecka.
  • Sposoby pracy z dzieckiem agresywnym -w wieku przedszkolnym i szkolnym.
  • Praca z dzieckiem wysoko wrażliwym i lękliwym.
  • Polskie Testy w praktyce terapeuty SI –diagnoza procesów przetwarzania sensorycznego. PSTIS
  • Wyzwania XXI wieku w diagnozie i terapii zaburzeń przetwarzania sensorycznego- Konferencja Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej.

mgr Alicja Gromek

Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie na Wydziale Rehabilitacji. Zajmuje się diagnostyką i terapią małych pacjentów z wadami postawy i skoliozami, rehabilitacją dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Doświadczenie w pracy z dziećmi nabyła podczas praktyk zawodowych w licznych placówkach rehabilitacyjnych, m.in. Instytucie „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie oraz w pracy w Ośrodku Wczesnej Interwencji w Warszawie, gdzie szczególnie nabywa doświadczenie w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu.

Prywatnie żona oraz mama Jasia, Helenki i Piotrusia.

Ukończone kursy i szkolenia:

  • 2014r. Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia ICF – TO SIĘ OPŁACA
  • 2018r. Trójwymiarowa korekcja skolioz wg K. Schroth 
  • 2023r. Konferencja szkoleniowa ”Środkiem do celu - żywienie medyczne PEG środkiem do celu dzieci z MPD i ich rodziców"
  • 2023r. Autoryzowany terapeuta programu diagnostyki i korekcji stawu skokowego i stopy w oparciu o System Indywidualnych Termoplastycznych Wkładek FORMTHOTICS
  • 2023r. Trójwymiarowa manulana terapia stóp na podstawach neurofizjologicznych wg Barbary Zukunft-Huber

mgr Weronika Jaworska

Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego II Wydziału Lekarskiego z Oddziałem Rehabilitacji. Pracownik Warszawskiego Szpitala dla Dzieci i Centrum Medycznego Polskiego Związku Głuchych. Prywatnie mama dwóch wspaniałych synów.

Ukończone kursy i szkolenia:

  • Kurs NDT - Bobath
  • Kurs „Zastosowanie kinezjologii rozwojowej wg Vojty u niemowląt , dzieci i młodzieży z zaburzeniami ruchowymi.”
  • Diagnoza i terapia Integracji Sensorycznej I i II stopnia
  • Kurs podstawowy Kinesiology Taping
  • Szkolenie” Ontogeneza motoryczna dziecka i jego rozwój odruchowy.”
  • Szkolenie „Pierwsza pomoc dzieciom.”

mgr Daria Kokosza

Absolwentka Wydziału Rehabilitacji Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Zajmuje się rehabilitacją niemowląt oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Doświadczenie w pracy z dziećmi nabyła podczas praktyk zawodowych w licznych placówkach medycznych i rehabilitacyjnych, między innymi w Instytucie „Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie oraz w Szpitalu Dziecięcym w Dziekanowie Leśnym. Od 2013 do 2016 roku fizjoterapeutka oraz instruktorka tańca w przedszkolach w Warszawie oraz Wesołej.

Ukończone kursy i szkolenia:

  • Kurs NDT-Bobath
  • Kurs PNF podstawowy
  • Kurs PNF w Pediatrii
  • Rehabilitacja w zaburzeniach rozwojowych niemowląt od 0 - 12 miesięcy
  • Rozwój i stymulacja niemowlęcia – prawidłowy i zaburzony rozwój niemowlęcia i małego dziecka
  • Elementy metody Bobath z wykorzystaniem sprzętu „Thera Band”
  • Równowaga mięśniowa, stabilizacja poszczególnych stawów
  • NDT Bobath Baby
  • Osteopatia w Pediatrii i Neonatologii

mgr Agnieszka Mościskier

Absolwentka Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Psycholog z wieloletnim doświadczeniem zawodowym, terapeuta i diagnosta integracji sensorycznej, provider-terapeuta Metody Johansena IAS. Zajmuje się wspomaganiem rozwoju dzieci. Na pierwszym miejscu stawia rozwój dziecka, jego komfort i pozytywną relację z terapeutą.

Ukończone kursy i szkolenia:

  • Studia Podyplomowe z Zakresu Integracji Sensorycznej, Centrum Integracji Sensorycznej, Wyższa Szkoła Edukacja w Sporcie
  • MNRI Terapia Neurotaktylna, poziom I
  • MNRI Integracja odruchów dynamicznych i posturalnych cz. I
  • MNRI Integracja odruchów dynamicznych i posturalnych cz. II
  • Kurs Metody Johansena IAS

mgr Bogumiła Niernsee

Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej, Wydział Pedagogiki Specjalnej.  Pracowała jako pedagog wspierający w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi, wcześniej - 11 lat w  Przedszkolu Integracyjnym, oraz od 2003 roku jako terapeuta Integracji Sensorycznej. Od 2007 roku współpracuje z Poradnią Autyzmu dla Dzieci "Krasnal", a od kilku lat związana jest działaniem na rzecz wolontariatu przy realizacji projektu społecznego "Niewidzialne Dzieci" w ramach Stowarzyszenia Przyjaciół Osób z Autyzmem "Nie z tej bajki".

Ukończone kursy i szkolenia:

  • Kurs Integracji Sensorycznej I i II stopnia 
  • Integracja Bilateralna
  • Ontogeneza motoryczna dziecka i jego rozwój odruchowy
  • Terapia Ręki w Teorii Integracji Sensorycznej
  • Kurs Terapia Reki I i II stopnia 
  • Studium pomocy psychologicznej i socjoterapii
  • Asertywność jako Alternatywa Agresji
  • Wczesne rozpoznawanie zaburzeń ze spektrum autyzmu - objawy i narzędzia 
  • Terapia integracji sensorycznej w pracy z dzieckiem autystycznym
  • Metody komunikacji alternatywnej w pracy terapeuty integracji sensorycznej
  • Praca z dziećmi z autyzmem metodami stosowanej analizy zachowania :Edukacja w przedszkolu integracyjnym
  • Udział w 26 Konferencji Sekcji Psychiatrii Dzieci i Młodzieży "Poznanie i Funkcjonowanie Społeczne - Zaburznia       u  Dzieci i Młodzieży
  • Syndrom KiSS i problemy związane z asymetrią szyi
  • Diagnoza funkcjonalna dziecka z zaburzeniami rozwoju
  • Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego do diagnozy dzieci w wieku od 1 miesiąca do końca 9 roku życia
  • Certyfikaowany diagnosta w zakresie Baterii Polskich Standaryzowanych Testów Integracji Sensorycznej

mgr Ewa Orlikowska

Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego II Wydziału Lekarskiego z Oddziałem Rehabilitacji. Pracownik Kliniki Rehabilitacji Pediatrycznej w Centrum Zdrowia Dziecka. Zajmuje się diagnostyką i rehabilitacją dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego oraz dziećmi z wadami postawy.

Ukończone kursy i szkolenia:

  • Proprioceptive Neuromuscular Facilitation (PNF)
  • Współczesne metody diagnozowania i leczenia tkanek miękkich
  • Warsztaty z kinezjotapingu w pediatrii
  • Warsztaty "Toaleta drzewa oskrzelowego przy pomocy asystora kaszlu"
  • Szkolenie z zakresu stosowania Technologii Formthotics wspomagające leczenie wad kończyn dolnych przy zastosowaniu wkładek ortopedycznych
  • Trójwymiarowa Terapia Manualna Stóp
  • Studia podyplomowe - "Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka"
  • Uczestniczka Sesji z Chiarą Mastellą dotyczącej terapii dzieci z SMA typu 1 i SMA typu 2.
  • Uczestniczka VI Seminarium Naukowego poświeconego rehabilitacji dzieci z SMA.
  • Miokinamatyczna Odbudowa Wzorców Zespołu Lędźwiowo-Miedniczno-Udowego - moduł Postural Restoration Institute
  • NDT Bobath Podstawowy

mgr Anna Pawełczak

Absolwentka Wydziału Rehabilitacji Ruchowej na Akademii Wychowania Fizycznego Warszawie. Pracownik Instytutu Matki i Dziecka, Zakładu Rehabilitacji, gdzie zajmuje się wczesnym usprawnianiem dzieci z grupy ryzyka, usprawnianiem dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, innymi chorobami neurologicznymi, genetycznymi i usprawnianiem dzieci z przewlekłą chorobą układu oddechowego (głównie mukowiscydozą). Współpracuję z fundacją Matio jako jeden ze specjalistów zespołu „Mukokompleks”, który udziela interdyscyplinarnych porad rodzinom dzieci chorych na mukowiscydozę w warunkach domowych, szczególnie wśród dzieci świeżo zdiagnozowanych.
Moim celem zawodowym jest wspomaganie rozwoju dziecka, pomoc w osiągnięciu maksymalnego pułapu rozwoju, który warunkowany jest istniejącą dysfunkcją. Współpraca z zespołem terapeutycznym, ciągłe podnoszenie kwalifikacji, edukacja rodziców w celu poprawienia relacji rodzic – dziecko oraz podniesienie ich kompetencji i pewności siebie w sferze opieki nad dzieckiem.

Ukończone kursy i szkolenia:

  • Kurs NDT-Bobath
  • Fizjoterapia Dziecko Ryzyka
  • Diagnoza i Terapia Neurorozwojowa Niemowląt z Łagodnymi Zaburzeniami Neurologicznymi
  • PNF Podstawowy
  • Kurs Kinesiology Taping Podstawowy
  • Nowoczesna Fizjoterapia Chorych na Mukowiscydozę
  • Szkolenie Unijne ”Nowoczesne Metody Prowadzenia Szkół Rodzenia
  • NDT Bobath Baby
  • Trójwymiarowa Terapia Manualna Stóp

mgr Aleksandra Rewers

Absolwentka Wydziału Rehabilitacji Ruchowej warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego.

Terapeuta dziecięcy NDT- Bobath od 2008r, pracownik Kliniki Rehabilitacji Pediatrycznej „IP-CZD", instruktor pływania dla dzieci i niemowląt - współzałożyciel szkółki Let's Swim. Prywatnie mama od 2011r wychowująca Krysię.

Ukończone kursy i szkolenia:

  • NDT-Bobath podstawowy 2008
  • NDT- Bobath Baby 2010r
  • PNF podstawowy 2009
  • PNF kurs rozwijający 2010
  • Kinesiology Taping podstawowy 2008
  • Kinesiology Taping rozwijaący 2010
  • diagnostyka metodą Prechtl'a kurs podstawowy 2009
  • szkolenie: Podstawowe Założenia, Zasady I Metodyka Wieloprofilowego Usprawniania Dzieci z Wczesnym Uszkodzeniem Mozgu W Systemie Nauczania 2010
  • Analiza i Terapia Dziecka Zagrożonego
  • Leczenie i Rehabilitacja W OrtopediiiI Neurologii Dziecięcej- interdyscyplinarne studium przypadków
  • ratownik WOPR z kursem w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy

mgr Katarzyna Rodzeń

Absolwentka Wydziału Rehabilitacji Ruchowej Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Specjalizuje się w terapii niemowląt i dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Wspiera dzieci w ich rozwoju oraz rodziców w opiece nad nimi zwracając uwagę na potrzeby, więź i relacje.

Ukończone kursy i szkolenia:

  • NDT Bobath Baby
  • NDT Bobath
  • Ocena ruchów globalnych wg metody Prechtl'a
  • Asymetria u niemowląt – różnicowanie między asymetrią pochodzenia
    neurologicznego a asymetrią ułożeniową, teoria i praktyka
  • Kinesiology taping w pediatrii
  • Kinesiogology taping
  • Instruktor masażu Shantala
  • Doradca noszenia dzieci w chustach i nosidłach miękkich
    Nowoczesna szkoła rodzenia.